Activitate de vară 2- Excursie
Istoria locală - Povestea
calfelor călătoare,
Apold Transilvania România
Inspirați de oportunitatea pe care o oferă copiilor “Şcoala
de vară”, și bazându-ne pe experiența proiecte educaționale, distractive și de
impact, cu un format extrem de atractiv și interactiv, m-am gândit
la o activitate de învățare non-formală, pentru a pune copiii în
contact cu istoria, satului în care trăiesc.
Deoarece ei sunt elevi în clasa a II a şi nu au foarte multe noţiuni de
istorie, lecţia se va desfăşura sub forma de descoperire,
colaborare, joacă, distracţie şi învăţare.
În documentarea mea pentru a afla informaţii despre Biserica
Evanghelică Fortificată din Apold am găsit
şi “Povestea calfelor călătoare”,
o poveste care sigur îi va fascina pe elevii clasei a II a, mai ales că vom avea un invitat surpriză. Astfel stabilit obictivul excursiei, vizitarea Bisericii
Evanghelice Fortificate din Apold, am legat acest obiectiv despre care ne
doream să aflăm mai multe lucruri de “ Povestea
calfelor călătoare ”.
Activitate de vară 2- Excursie
Istoria locală - Povestea
calfelor călătoare,
Apold Transilvania România
Inspirați de oportunitatea pe care o oferă copiilor “Şcoala
de vară”, și bazându-ne pe experiența proiecte educaționale, distractive și de
impact, cu un format extrem de atractiv și interactiv, m-am gândit
la o activitate de învățare non-formală, pentru a pune copiii în
contact cu istoria, satului în care trăiesc.
Deoarece ei sunt elevi în clasa a II a şi nu au foarte multe noţiuni de
istorie, lecţia se va desfăşura sub forma de descoperire,
colaborare, joacă, distracţie şi învăţare.
În documentarea mea pentru a afla informaţii despre Biserica
Evanghelică Fortificată din Apold am găsit
şi “Povestea calfelor călătoare”,
o poveste care sigur îi va fascina pe elevii clasei a II a, mai ales că vom avea un invitat surpriză. Astfel stabilit obictivul excursiei, vizitarea Bisericii
Evanghelice Fortificate din Apold, am legat acest obiectiv despre care ne
doream să aflăm mai multe lucruri de “ Povestea
calfelor călătoare ”.
Inspirați de oportunitatea pe care o oferă copiilor “Şcoala
de vară”, și bazându-ne pe experiența proiecte educaționale, distractive și de
impact, cu un format extrem de atractiv și interactiv, m-am gândit
la o activitate de învățare non-formală, pentru a pune copiii în
contact cu istoria, satului în care trăiesc.
Deoarece ei sunt elevi în clasa a II a şi nu au foarte multe noţiuni de
istorie, lecţia se va desfăşura sub forma de descoperire,
colaborare, joacă, distracţie şi învăţare.
În documentarea mea pentru a afla informaţii despre Biserica
Evanghelică Fortificată din Apold am găsit
şi “Povestea calfelor călătoare”,
o poveste care sigur îi va fascina pe elevii clasei a II a, mai ales că vom avea un invitat surpriză. Astfel stabilit obictivul excursiei, vizitarea Bisericii
Evanghelice Fortificate din Apold, am legat acest obiectiv despre care ne
doream să aflăm mai multe lucruri de “ Povestea
calfelor călătoare ”.
Cine sunt calfele călătoare ? Cu ce se ocupă? De unde vin?
Am aflat urmărind aceste filmulețe împreună.
Unde este casa calfelor ? Care sunt condițiile pentru a devenii calfă călătoare?
Am
plecat către Biserica Evanghelică Fortificată, unde am fost întâmpinaţi de Sebastian Bethge care are
grijă şi se ocupă de renovarea bisericii.
Am dorit ca el să ne fie ghid în
excursia de vizitare a bisericii, precizând faptul că dorim să auzim de la el mai întâi “Povestea calfelor călătoare”.
Şi aşa a început povestea...
Ea sună aşa:
Calfele sunt tineri călători, plecați în lume să învețe
meșteșug și să-și facă un rost în viață. Există un cod strict de conduită care
dictează cine și cum poate deveni calfă. Mai întâi, un tânăr trebuie să
îndeplinească niște reguli: să aibă până în 30 de ani, să fie necăsătorit,
să nu aibă copii, obligații sau datorii. Mai departe, se angajează să respecte
regulile și tradițiile breslei în care intră.
Pornesc de acasă cu o singură monedă în buzunar, pe care
trebuie să o aducă înapoi, iar timp de trei ani și o zi nu au voie să se
apropie de locul natal, pe o rază de 50 de kilometri. Nici în același loc nu
pot zăbovi mai mult de trei luni, ca să deprindă meseria și lecțiile de viață
de la meșteri diferiți. Călătoria lor inițiatică e menită să-i așeze în final
în rândul meșterilor pricepuți.
Calfele trebuie să poarte “Kluft“, adică costumul tradiţional, croit înainte de începerea
călătoriei. Acesta este alcătuit de regulă din pantaloni evazaţi,
vestă şi haină de culori diferite, în funcție de breaslă -negru, crem sau
albastru-cămașă albă cu guler scrobit tare(“Staude”), pălărie şi bocanci negri. Unele calfe mai poartă
și o eșarfă cu însemnele uniunii din care fac parte.
În buzunarele pantalonilor trebuie să poarte un metru de
măsurat, din lemn, și moneda cu care au plecat de acasă. Hainele au
un număr simbolic de nasturi:vesta are 8 nasturi, câte unul pentru fiecare oră
de lucru, haina are 6 nasturi, pentru fiecare zi lucrătoare a săptămânii, iar
mânecile au câte 3 nasturi, pentru fiecare an de călătorie.
“Meșteri mari, calfe și zidari” - o poveste din
Evul Mediu? Da, dar nu numai. Calfele călătoare mai există încă, mai ales în
țări cu tradiție precum Germania, Austria, Elveția, Franța. Tot de
acolo vin constant, din 2002 încoace. De ce tocmai aici? Pentru că Sibiul
a fost, alături de Brașov și Bistrița un renumit centru
meșteșugăresc, iar Biserica Evanghelică a pus aici la dispoziție o clădire,
care să le fie casă și atelier tinerilor călători.
Vorbindu-ne despre acei oameni, tradiţiile lor şi faptul că pornesc în lume cu o singură monedă în buzunar, cred că am trezit nişte amintiri frumoase pentru Sebastian şi o istorioară frumoasă pentru copii.
I-am înmânat lui Sebastian “Povestea calfelor
călătoare” printată
şi l-am rugat să ne povestească acum despre propria poveste şi cum a
ajuns el la Apold. Voi o să găsiţi povestea lui mai jos sau puteţi să o citiţi
folosind link-ul postat. https://travelbadgers.com/povestea-calfelor-calatoare-2/
https://travelbadgers.com/povestea-calfelor-calatoare-2/
Copiii au fost surprinşi plăcut de poveste.
A doua parte a excursiei a fost vizitarea Bisericii Evanghelice Fortificate din Apold, unde ghidul ne-a arătat fiecare dintre clădirile bisericii.
Am văzut şi zidul de apărare care înconjura biserica.
Turnul cu ceas
Hambarul de fructe
Biserica
O machetă a bisericii.
După turul bisericii ne-am aşezat în curte pentru o mică pauză. Încă se vorbea despre “Povestea calfelor călătoare”despre zidul de apărare al biserici, despre multe alte impresii ale excursiei.
Apoi după relaxare ne-am apucat de citit. Deoarece noi ne-am propus anul acesta ”Să ne amintim
zilnic că este timpul să citim, să citim la școală, să citim singuri, să citim
împreună cu părinții, să citim cu frații, să citim cu prietenii, să citim cu
doamna învățătoare....SĂ CITIM !” Aceasta fiind deviza noastră, unde puteam într-un
loc mai pitoresc decât în acest loc minunat să citim ?
Astfel am împărțit
cărțile primite prin prin proiectul Profesori dedicați – copii educați, POCU/73/6/6/106915 și am ținut o
activitate de lectură.
La sfârșitul activităţii ne-am jucat.
Apoi am avut o temă : să realizăm împreună un afiş prin care să promovăm pozitiv imaginea Bisericii Evanghelice Fortificate din Apold. Ne-am apucat de lucru .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu